Fortælling og storytelling i virksomheder

 

Hvordan får man de gode historier fra hverdagen fortalt, så de kan medvirke til fællesskab og sammenhængskraft i virksomheden?

At fortælle virksomhedens historier for hinanden og andre øger glæden over hverdagslivet og fællesskabet.

Samtidig øges bevidstheden om, at alle er en del af den samlede fortælling om virksomheden.

Fortælling og story-telling er et velegnet redskab, når der skal skabes en fælles identitet, arbejdes med værdier og øge arbejdsglæden - med ønsket om mindre stress og større livskvalitet i arbejdslivet.

 

 

 

Fortælling som redskab i konflikthåndtering

 

”Nejjj!” skreg den ene kvinde. ”Han er mit barn! Jeg har født og ammet ham og så kom HUN!” Kvinden pegede med en dirrende finger på den anden kvinde. ”Og påstod at det var hendes barn!”

”Hun lyver!!” hulkede den anden kvinde. ”Det er fordi hun er gold. Derfor har hun stjålet MIT barn!!”

Kong Salomon kiggede fra den ene til den anden. Han var kendt viden om for sine kloge domme.

Han kaldte på en af sine soldater og befalede ham at trække sit sværd. ”Når I ikke kan enes”, sagde kong Salomon, ”så må vi afgøre sagen på denne måde..”

 

Denne fortælling fra det gamle testamente er et ældgammelt eksempel på konflikthåndtering.

Den har lige siden været brugt til at kaste lys over ejerskab, ligesom andre af bibelens store fortællinger har været brugt i livet.

 

 

 

 

At fortælle verden frem

Mennesket er et narrativt væsen. Vi fortæller os selv og vores (arbejds)liv gennem vores historier.

Vi tolker virkeligheden fra vores ståsted igennem de historier, vi vælger at fortælle om os og verden.

Men vi kan faktisk vælge at fortælle historierne på nye måder. Alene eller sammen med andre.

At skabe en fælles fortælling gør os lydhøre overfor hinandens historier.
Det åbner os, så andre vinkler kan snige sig ind i vores individuelle fortællinger.

Med en fortælling som kommunikationsredskab kan der desuden skabes den distance, der gør det muligt at sætte ord på et sårbart emne.

Og de skjulte, ulmende, vrede fortællinger tør pludselig komme ud i lyset.

Måske sprækker de som trolde i morgensolen og viser sig at være det pureste guld i stedet for ildelugtende bæ.
Måske indeholder de som en anden tryllestav forandrende kræfter.

Fortælling er et konstruktivt redskab i konflikthåndtering.

Når vi sætter højre hjernehalvdel i arbejde og bruger den til at kaste et anderledes lys over fastlåste problemstillinger, kan der opstå uventede og overraskende løsningsmuligheder.

Hjernens netværk udvides og nye sammenhænge opstår når fortællingen får mulighed for at åbne lukkede strukturer og forløse fastlåste forhandlingspositioner.

Den energi, der ligger i en konflikt, kan forvandles til et konstruktivt værktøj i samarbejdet.

Vil I høre resten af fortællingen om Kong Salomon og hvordan han løste to kvinders strid?

Jeg fortæller hele historien på kurset.

Et forløb på omkring 4-6 timer giver inspiration til hvordan fortælling konkret kan bruges i det daglige arbejdsliv.

Et længere forløb giver træning i at bruge forskellige fortælleværktøjer og aktuelle problemstillinger kan inddrages.